Pages

Saturday 13 February 2016

Tips Penjagaan Kulit Yang Sihat Secara Semulajadi.

Hari ini saya akan terangkan tips untuk memanjakan kulit anda. Terdapat 6 Tips asas penjagaan kulit semula jadi yang akan diterangkan untuk info anda semua. Walaupun anda tidak dapat menghentikan kulit dari penuaan, tetapi anda boleh memperlahankan proses penuaan untuk tanpa kelihatan lebih muda.

Mengapa tips penjagaan kesihatan kulit begitu penting kepada anda?
Kulit anda adalah organ terbesar dalam badan anda. Ia merupakan satu-satunya bahagian yang terdedah kepada semua elemen-elemen alam sekitar, seperti cahaya matahari, angin, panas dan sejuk. Tambahan pula, kulit anda adalah organ tang terdedah kepada pandangan orang lain!

Seperti yang anda lihat dari gambar rajah struktur kulit diatas, kulit yang sihat semulajadi mempunyai lapisan asas - Epidermis pada permukaan dan Dermis di bawahnya. Jerawat berlaku dalam epidermis apabila folikel rambut terdapat kotoran, minyak berlebihan dan sel kulit mati, yang membawa kepada bengkak dan kemerahan. Seiring dengan itu, dari faktor usia kulit akan cenderung kekeringan, berkedut dan menampakan tompok penuaan.

6 Tips Penjagaan Kulit Secara Semulajadi :

1. Lindungi kulit anda dari matahari.
Lebih masa, terdedah kepada cahaya matahari menyebabkan kedut, kasar, kulit kering, bintik-bintik usia dan lebih buruk lagi, ia boleh membawa kepada kanser kulit. Mengambil langkah-langkah perlindungan dari cahaya matahari seperti Elakkan sinar UV matahari paling kuat 10:00am - 4:00pm, Pakai topi yang memberi perlindungan yang luas dan pakaian yang meliputi badan anda dan mengunakan losen perlindungan matahari (SF 15 atau lebih tinggi).

2. Jangan merokok dan mengelakkan perokok. Walaupun asap tidak boleh merosakkan keanjalan kulit anda, tetapi ia boleh mengurangkan kadar oksigen dalam badan and dan nutrien penting asli penjagaan kulit, saluran darah menjadi sempit, dan menyumbang kepada kedutan awal dan kulit lebih tua. Rokok juga boleh menyebabkan kanser paru-paru. Jadi Jangan Merokok!

3.
Makan makanan yang mengandungi anti-penuaan untuk kulit. Terdiri daripada makanan tumbuhan sihat dan protein tanpa lemak. Jika anda makan makanan yang tinggi lemak tepu boleh meningkatkan tahap penuaan dan kedutan.
Berikut adalah makanan yang akan membantu anda untuk melambatkan proses penuaan:


  • Kacang
  • Buah-buahan
  • Minyak zaitun
  • Kekacang
  • Sayur-sayuran
  • Omega 3 ikan
  • Bijirin penuh. 

4. Minum air banyak.
Dehidrasi membuat kulit kelihatan kering dan kendor. Tetapi jika anda minum 8 gelas setiap hari, air membantu menbuang toksin dan menjaga kulit supaya sentiasa segar dan muda. 

5. Dapatkan rehat yang cukup dan tidur.
Badan anda perlu berehat untuk mengecas semula dirinya dan membaik pulih sel-sel kulit. Plus, anda kelihatan lebih baik apabila anda berehat secukupnya.

6. Berehat, berehat dan tersenyum.
Tekanan yang berlebihan juga boleh menyebabkan masalah kulit seperti jerawat. Jadi banyakan berehat dan sentiasa senyum. Anda pun tahu, orang yang murah bagi senyuman akan nampak lebih muda...

Inginkan kulit anda sentiasa sihat, amalkan tips yang saya bagi kat atas. Terima kasih...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...