Pages

Monday 11 July 2011

Kepentingan Kebersihan Peribadi (Personal Hygiene)

Dalam semua pejabat di seluruh dunia akan sentiasa ada seseorang yang mempunyai bau badan yang buruk, mengalami nafas yang berbau dan cara pemakaian yang tidak terurus dan kusut. Kebanyakan orang akan mengelakkan diri daripada berhampiran sesiapa yang mempunyai pelbagai masalah ini, tidak kira betapa cekap mereka bekerja, orang lain akan mengelak daripada mereka.

Sekiranya anda mempunyai masalah ini, anda hanya perlu mengambil sedikit perhatian kepada penjagaan dan penampilan diri anda.

Masalah yang perlu dijaga ialah: 

  • Bau Badan. Anda memang tidak boleh menghidu bau badan diri sendiri, tetapi orang lain boleh. Jadi anda perlu mandi dengan kerap, pakai deodoran dan minyak wangi(perfume) setiap hari. Jangan dipakai semula pakaian yang telah anda pakai untuk turun kerja keesokan harinya kerana ini akan menyebabkan pakaian anda berbau busuk. Ini adalah kerana pakaian membawa baki peluh anda.

    • Kebersihan Oral. Berus gigi anda sekurang-kurangnya 2 kali sehari dan juga floskan gigi anda secara berkala. Sekiranya anda makan makanan yang mengandungi bawang putih dan bahan lain, berkumur segera selepas makan.
    • Penampilan. Jika pakaian anda tidak diseterika dan kotor, jika rambut anda kusut dan kelihatan tidak disikat, jika kasut anda tidak rapi, maka anda akan kelihatan nampak tiada keyakinan dalam diri anda dan akhirnya teman sekerja tidak mahu bergaul dengan anda. Daripada itu, anda harus jaga penampilan luaran anda juga. Penampilan adalah apa yang orang lihat pada pandangan pertama mereka.



        Kita sering lupa betapa pentingnya bagaimana penampilan dan bau anda mempengaruhi pandagan orang lain yang datang berhubung dengan anda. Jadi, jaga diri anda dan badan anda supaya orang lain memberi gambaran dan pandangan yang baik tentang diri anda.

        No comments:

        Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...