Pages

Monday 11 July 2011

Beberapa Tips Untuk Hidup Sihat Bagi Pesakit Jantung (Heart Patients)

Masalah jantung banyak dialami sebilangan besar orang dewasa di dunia, dan malangnya kita mula melihat kes kanak-kanak turut mengalami masalah ini juga pada masa sekarang. Jika anda mempunyai masalah jantung, disini beberapa panduan yang boleh membantu anda menjalani kehidupan yang sihat. Tetapi sila ikut arahan doktor sebelum melakukan apa-apa. 

Mengurangkan Stress.
Ini adalah faktor utama untuk hidup sihat. Cuba untuk destress diri anda dengan bertafakur, berehat lebih kerap dan menjalani gaya hidup yang lebih santai.

Memilih Diet Yang Lebih Baik.
Makan makanan yang rendah lemak. Ini akan membantu untuk menurunkan paras kolesterol anda. Memilih makanan seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin akan membantu menurukan kolesterol dalam badan. 

Kurangkan Berat Badan.
Jika anda makan makanan yang mempunyai tahap lemak yang lebih rendak, maka ia juga mempunyai kalori yang rendah juga dan akan membantu anda untuk mengurangkan berat badan.Kehilangan berat badan merupakan bahagian penting unutk merubah gaya hidup anda untuk mengelakkan peningkatan dalam masalah jantung anda. 

Sentiasa Aktif.
Bergantung kepada umur dan keterukan penyakit jantung anda, anda boleh mencuba untuk meningkatkan jumlah aktiviti fizikal anda. Senaman dan beberapa bentuk bantuan aktiviti fizikal dapat mengurangkan tekanan dan meningkatkan tahap kecergasan jantung anda. 

Berjumpa Dengan Doktor.
Sentisa melakukan pemeriksaan dengan doktor. Jangan mengabaikan tindakan untuk membuat pemeriksaan ke atas diri anda, walaupun anda merasakan kesihatan anda telah bertambah baik. Mengambil ubat pencegahan secara teratur dan memantau berat badan dan tahap kolesterol anda selalu.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...