Pages

Tuesday 12 July 2011

8 Kesan Sampingan Daripada Minuman Soda

Soda adalah minuman yang mengandungi air berkabonat. Beberapa bentuk ejen pemanis biasanya gula dan satu lagi bentuk perasa ejen iaitu kafein atau jus buah-buahan. Soda selalu dihidangkan secara sejuk.

Kita semua tahu apa itu minuman soda, malah kita mempunyai jenama kegemaran dan perisa tersendiri. Bukannya boleh menyakitkan diri kita apabila minum satu tin air soda, betulkan? Tetapi pada masa sekarang penduduk di dunia ini telah mmenggunakan kadar soda yang tinggi dan amat membimbangkan.
14% minuman yang diminum oleh penduduk Malaysia adalah terdiri daripada soda. Paling teruk lagi adalah golongan kanak-kanak sudah mula meminati soda pada peringkat awal lagi. Bagi mereka minuman soda adalah seperti air minuman biasa sahaja.

Daripada tindakan tersebut, kita mula berfikir menggunakan minda kita. Bagaimanakah kesihatan mereka pada masa hadapan? Adakah mereka akan menghadapi masalah kerana mereka sering mengambil soda?Adakah terdapat kesan sampingan yang serius untuk dipertimbangkan?

Berikut adalah 8 kesan yang mungkun membuatkan anda dan anak-anak anda berfikir dua kali sebelum meminum soda:

  1. Kerosakan Gigi. Pembuat soda telah mengakui bahawa produk minuman soda mereka boleh menyebabkan kerosakan gigi, tetapi mereka belum menyatakan apakah kesan daripada meminum soda tersebut kepada masyarakat demi keuntungan mereka. Jika anda seorang yang selalu minum soda lebih baik anda buat temujanji dengan doktor gigi sekarang.
  2. Kehilangan Kalsium & Osteoporosis. Asid fosforik menghisap kalsium daripada tulang anda dan merupakan penyumbang utama kepada osteoporosis. Asid fosforik adalah bahan paling aktif dan mempunyai nilai pH 2.8. Lebih banyak anda minum setiap hari, lebih banyak anda kehilangan kalsium. Tulang anda akan menjadi rapuh dan lemah dan mudah tededah kepada penyakit.
  3. Obesiti. Air soda mengandungi kandungan gula dan kalori yang banyak. Gabungan satu pasukan penyelidik Harvard dan pasukan perubatan British telah menjalankan satu kajian membuktukan ia benar soda mengandungi kandugan gula dan kalori yang sangat tinggi. Mereka mendapati bahawa kanak-kanak berusia 12 tahun yang gemar minum soda akan meninglkatkan risiko obesiti 1.6 kali lebih tinggi. Kajian ini telah dilakukan selama 2 tahun oleh mereka.
  4. Ketagihan Kafein. Air soda mengandungi kafein yang membolehkan seseorang yang gemar minum soda menjadi ketagih kerananya.
  5. Penyakit Batu Karang(Kidney Stones). Meminum soda dalam jumlah yang besar boleh membawa kepada pembentukan batu karang atau "pebbles" yang terbentuk pada uretra anda. Percaya kepada saya bahawa mengalami penyakit batu karang amatlah menyakitkan. Jika anda telah ,melihat air kencing anda memgandungi darah dan sakit, lebih baik anda berhenti minum soda sekarang juga.
  6. Peningkatan Tekanan Darah. Soda diperbuat daripada bahan pengawet dan penggunaan Sodium Benzoate. Sodium Benzoate juga digunakan sebagai pengawet dalam ubat-ubatan dan kosmetik. Ia mempunyai kesan sampingan yang berbahay seperti penigkatan tekanan darah, ruam kulit dan boleh mencetuskan serangan asma di dalam individu pesakit asma.
  7. Dehidrasi. Air soda dianggap sebagai Diuretik. Ia menyebabkan anda mengalami dehidrasi. Soda hanya menghilangkan dahaga untuk sementara kemudian menyebabkan anda lebih dahaga lagi. Ini kerana kafein dan gula yang terdapat dalam soda tersebut. Kafein boleh menyebabkan anda membuang air kecil lebih banyak dan kerap dari biasa. Ini boleh dibuktikan apabila anda meminum air beralkohol seperti beer, anda akan sentiasa ingin membuang air kecil setiap masa. Kita boleh nampak yang alkohol juga mengandungi kafein. Gula sebaliknya menyerap air dalam tubuh anda. Ini disebabakan badan anda mengeluarkan gula melalui air kencing, maka air dalam badan anda turut serta dikeluarkan dari badan dan menyebabakn anda rasa dahaga dan mengalami dehidrasi.
  8. Kencing Manis. Ini adalah kesan rantaian kegemukan yang disebabkan oleh soda. Sekiranya anda obes, anda mempunyai peluang untuk mengalami lebih banyak penyakit yang serius. Salah satunya adalah penyakit kencing manis. Pada masa sekarang, Malaysia mempunyai bilangan pesakit kecing manis yang ramai. Jadi jangan jadikan meminum soda satu tabiat anda.

Jadi kepada semua peminum tetap air soda, ianya tidak terlambat untuk anda mengawal tabiat anda itu. Mula untuk mengurangkan bilangan air soda yang anda minum setiap hari dan mencuba untuk beralih kepada minuman yang lebih baik seperti air jus buah-buahan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...