Pages

Sunday 10 July 2011

Pemakanan Sihat - Cara Terbaik Untuk Kekalkan Hidup Yang Sihat

Sejak dari kecil lagi ibubapa selalu mengingatkan kita supaya makan sayur dan buah-buah banyak supaya diri kita sentiasa kuat dan cergas. Jangan makan makanan ringgan dengan melampau kerana ia boleh membawa kepada senak dan obesiti. Dari masa kita dilahirkan, makan dan minum menjadi alat yang amat diperlukan ke arah mewujudkan rasa gembira dan sihat.

Berapa banyak perhatian untuk anda memikirkan apa yang anda makan?

Berapa kerap anda mengelak makanan yang anda tahu ia tidak baik untuk badan - walaupun anda menginginkannya?

Sekiranya jawapan anda tidak terlalu sering - maka dari itulah diri anda akan menjadi tidak sihat melainkan anda mempunyai disiplin ingin belajar untuk makan secara sihat.
  • Mulakan dengan membeli-belah untuk makanan yang sihat. Membeli barangan yang rendah lemak, membeli sayur-sayuran segar bukannya yang dibekukan dan dll. 
  • Belajar memasak secara sihat. Mengukus dan membakar daripada menggoreng makanan dengan minyak, gunakan kurang keju dan gula, membuat salad dan menggunakan kuali non-stick yang berkualiti tinggi supaya anda boleh memasak dengan menggunakan minyak yang sedikit. 
  • Minum banyak air setiap hari. Kita sering lupa melakukan ini, sekurang-kurangnya kita harus minum 8 gelas air setiap hari. 
  • Pantau kalori anda. Cuba untuk tidak makan lebih daripada apa yang kamu buang. Jumlah kalori anda bergantung kepada umur dan jantina dan berat badan mahupun struktur fizikal anda.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...